سجاده فرش كاشان - فرش سجاده اي مسجد سجاده فرش كاشان - فرش سجاده اي مسجد .

سجاده فرش كاشان - فرش سجاده اي مسجد

آشنايي با جنس نخ فرش سجاده اكريليك و پلي استر

هميشه پيش از خريد فرش مسجد يا نمازخانه بايد به 2 سوال اساسي زير پاسخ بدهيد:

فرش سجاده اكريليك يا پلي استر؟ (انتخاب الياف) 

سجاده فرش 700 شانه يا 500 شانه؟ (انتخاب شانه) 

به طور كلي جنس نخ اكريليك در مقايسه با ساير جنس نخ‌هاي به كار رفته در فرش ماشيني سجاده اي، از كيفيت بالاتري برخوردار است و قيمت آن هم بالاتر مي‌باشد.

فرش سجاده اكريليك و سجاده فرش پلي استر

 

فيلم فرش سجاده اكريليك و پلي استر 

پيش از هر چيز بايد بگوييم كه تشخيص جنس نخ اكريليك از جنس نخ پلي استر يا ورژن (ورجين) از روي فيلم و عكس امكان پذير نيست؛ مگر اينكه از نزديك سجاده فرش را ببينيد و با دست كشيدن روي آن متوجه بشويد كه باز احتمال خطا در تشخيص وجود دارد چرا كه حتي فروشندگان فرش ماشيني هم گاهي دچار اين اشتباهات مي‌شوند.

ابتدا شما را به ديدن كليپ چند ثانيه‌اي در لينك زير دعوت مي‌كنيم تا دو نوع فرش سجاده اكريليك و پلي استر را ببينيد تا در ادامه تفاوت‌هاي هر يك را برايتان تشريح كنيم:

https://pariscarpet.com/farsh-sajadeh-acrylic

 

انواع جنس نخ سجاده فرش مسجد 

به طور كلي در بافت انواع فرش مسجد ماشيني (چه سجاده فرش 700 شانه و چه 500 شانه) سه نوع نخ داريم:

نخ تار (پشت فرش)

نخ پود (پشت فرش)

نخ خاب (روي فرش)

بحث ما روي نخ خاب يعني نخ اصلي فرش ماشيني هست كه روي سطح فرش ديده مي‌شود. يك توضيح مختصر از جنس نخ تار و پود مي‌دهيم و بعد مي‌رويم سراغ نخ خاب.

 

جنس نخ تار و پود فرش سجاده اي:

جنس نخ تار به طور كلي در همه‌ي فرش‌هاي ماشيني معمولا از جنس پلي استر-پنبه و يا فيلامنت مي‌باشد و جنس نخ پود هم معمولا از جوت (كنف) مي‌باشد. نخ تار و پود از پشت فرش قابل رويت هستند و در همه‌ي فرش‌ها به طور ثابت به كار مي‌روند و خيلي مورد بحث نيستند.

توجه: در اكثر فرش‌هاي ماشيني، جنس نخ تار و پود در برچسب استاندارد پشت فرش مشخص گرديده است.

 

جنس نخ خاب سجاده فرش كاشان:

در حال حاضر در ايران، شركت‌هاي سجاده باف براي بافت انواع فرش محرابي و فرش غيرمحرابي مسجد، 4 نوع جنس نخ استفاده مي‌كنند كه همگي از الياف مصنوعي تشكيل شده‌اند:

نخ اكريليك

نخ ورژن (ويرجين)

نخ پلي استر

نخ بي سي اف (BCF)

 

فرش سجاده اكريليك 

بهترين كيفيت نخ موجود كه در بافت فرش‌هاي ماشيني به كار مي‌رود نخ اكريليك است و در بين فرش‌هاي مسجدي داراي بالاترين قيمت فرش سجاده‌اي مي‌‌‌باشد.

نخ اكريليك از نوع الياف مصنوعي است كه مي‌توان گفت از نظر برخي از خواص مانند نرمي و انعطاف‌پذيري قدري شبيه به الياف طبيعي پشم هستند؛ از اينرو برخي اين الياف را پشم مصنوعي هم مي‌نامند.

الياف اكريليك به مقدار بسيار كم و ناچيز در ايران توليد مي‌شوند به همين دليل به طور كلي مي‌گوييم كه الياف اكريليك كاملا از خارج وارد ايران مي‌شوند و به خاطر همين با نوسان نرخ ارز قيمت نخ اكريليك و به دنبال آن قيمت فرش سجاده اكريليك نيز تغيير مي‌كند.

كساني كه به دنبال خريد فرش سجاده اي مسجد و يا خريد فرش خانگي با كيفيت خوب هستند و به دوام و عمر بالاي آن فكر مي‌كنند، به طور قطع بايد فرش‌هاي جنس نخ اكريليك را انتخاب كنند كه تا ساليان سال نياز به تعويض آن نخواهد بود؛ در ادامه ويژگي‌هاي سجاده فرش اكريليك را خواهيم ديد:

 

مزيت‌ها و معايب فرش سجاده اكريليك 

همانطور كه گفتيم سجاده فرش‌هاي با جنس نخ اكريليك بالاترين قيمت را دارند ولي اين به معني بي عيب بودن آن‌ها نيست؛

عيب‌هاي سجاده فرش اكريليك:

پرزدهي اوليه (راه‌هاي از بين بردن پرز فرش ماشيني سجاده اي)

آسيب‌پذير بودن در برابر رطوبت

آسيب‌پذير بودن در برابر گرد و خاك

در برخي موارد حساسيت‌زا بودن (به ندرت)

مزاياي فرش سجاده اكريليك:

نرم بودن و منعطف بودن

كوبيده نشدن در مرور زمان

دوام بالاتر در برابر اجسام داغ

عمر طولاني‌تر (عمر بيش از 10 سال)

 

سجاده فرش پلي استر 

با وجود اينكه فرش سجاده‌اي با جنس نخ پلي استر كيفيت پايين‌تري نسبت به فرش سجاده اكريليك دارد، اما به 2 دليل زير جزو فرش‌هاي مسجدي پرفروش به حساب مي‌آيد:

قيمت بسيار ارزان نسبت به اكريليك

بدون پرز بودن سجاده فرش پلي استر

فرش‌هاي پلي استر كه تشكيل شده از الياف مصنوعي مي‌باشند، معمولا با رفت و آمد بر روي آن‌ها به مرور زمان كاملا كف‌خاب مي‌شوند به اين معني كه مانند موكت حالت كوبيده‌اي پيدا مي‌كنند و هيچ‌گونه نرمي نخواهند داشت.

توجه داشته باشيد از آنجاييكه كه فرش‌هاي سجاده پلي استر معمولا با شانه و تراكم پايين بافته مي‌شوند، در طرح و رنگ محدوديت دارند كه از طريق تماس با شركت، طرح‌هاي پلي استر موجود براي شما ارسال مي‌گردد.

 

مزايا و معايب سجاده فرش پلي استر 

معايب فرش سجاده پلي استر:

آسيب‌پذير بودن در برابر اجسام داغ

كف‌خاب (كوبيده) شدن به مرور زمان

نداشتن نرمي و انعطاف زياد

دوام و پايداري كم‌تر

مزيت‌هاي سجاده فرش پلي استر:

بدون پرزدهي

داشتن حالت براق اوليه

قيمت نسبتا ارزان

 

فرش مسجد با جنس بي‌سي‌اف (BCF)

نخ بي‌سي‌اف (BCF) ارزان‌ترين جنس نخ را در بافت فرش سجاده دارد. فرش‌هاي بي‌سي‌اف كيفيت بسيار پاييني دارد كه معمولا با تعداد شانه‌ي بسيار پايين مانند 440 شانه يا كم‌تر بافته مي‌شوند و تحت عنوان فرش‌هاي سبك، بيش‌تر جهت صادرات به كشورهاي افغانستان و پاكستان توليد مي‌گردند.

قطعا فرش مسجدي با جنس نخ بي‌سي‌اف را به دليل عمر بسيار پايين و نداشتن كيفيت مناسب، به هيچ‌كس پيشنهاد نمي‌كنيم و فقط در صورتي كه سجاده فرش را براي مكاني مي‌خواهيد كه رفت و آمد در آن‌جا بسيار كم بوده و نمي‌خواهيد هزينه‌ي زيادي را انجام دهيد، خريد بفرماييد.

طرح‌هاي سجاده فرش با اين جنس نخ بسيار محدود بوده و از طريق تماس با مديريت فروش شركت سبحان، طرح‌هاي موجود را مي‌توانيد دريافت كنيد.

 

فرش سجاده اي با نخ ورژن (ورجين) 

نخ ورژن (ورجين) جزو الياف مصنوعي است با خواص ظاهري شبيه به اكريليك ولي خواص باطني كاملا شبيه به پلي استر؛ بله همانطور كه متوجه شديد همين شباهت ظاهري با نخ اكريليك بيش‌ترين كلاهبرداري‌ها و سوءاستفاده‌ها را ممكن است در بر داشته باشد.

از آنجاييكه اين جنس نخ ارزان‌تر از اكريليك مي‌باشد، شنيده شده كه برخي از افراد سودجو فرش ورژن را با اسم فرش سجاده اكريليك به فروش مي‌رسانند كه اين موضوع قدري باعث سردرگمي خريداران مي‌شود. خدمت شما بايد بگوييم كه تشخيص جنس ورژن (ورجين) به خصوص براي افراد عادي كه آشنايي با انواع جنس نخ‌ها را ندارند، تقريبا غيرممكن است و حتما بايد نمونه‌اي از آن را به آزمايشگاه نساجي بفرستيد تا جنس آن را دقيقا مشخص كنند.

توجه: مزيت‌ها و معايب جنس نخ بي‌سي‌اف (BCF) و ورژن (ورجين) تقريبا شبيه به همان پلي استر مي‌باشد.


برچسب: فرش سجاده اكريليك، سجاده فرش اكريليك، فرش سجاده پلي استر،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۵ مرداد ۱۴۰۰ساعت: ۰۴:۲۴:۲۲ توسط:مرضيه موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :